Na jaką pomoc mogą liczyć osoby niepełnosprawne w czasie zakupów?

Osoby niepełnosprawne na co dzień borykają się z wieloma utrudnieniami – brak bezpiecznych podjazdów, wind umożliwiających dotarcie na wyższe poziomy budynku czy niewielka liczba miejsc parkingowych, to tylko niektóre ze stałych problemów. Coraz więcej ułatwiających robienie zakupów rozwiązań można spotkać w centrach handlowych, dzięki czemu nie wiążą się już one z niepotrzebnym stresem. Jakie udogodnienia czekają na osoby niepełnosprawne w galeriach?

  • Asystent osoby niepełnosprawnej

Centra handlowe wychodzą naprzeciw potrzebom osób niepełnosprawnych, które nie zawsze mogą skorzystać z pomocy swoich krewnych czy przyjaciół. Usługę asystenta osób niepełnosprawnych wprowadzają do swojej oferty duże galerie, takie jak https://posnania.eu. Pracownik zatrudniony na tym stanowisku pomaga m.in. w przemieszczaniu się, znalezieniu konkretnych produktów czy noszeniu zakupów. Warto jednak podkreślić, że aby skorzystać z udogodnienia, należy wcześniej dokonać rezerwacji za pośrednictwem wiadomości e-mail, telefonicznie lub osobiście (np. w punkcie informacyjnym).

  • Wypożyczenie wózka dla osoby niepełnosprawnej

Osoby mające trudności z poruszaniem korzystają zazwyczaj z urządzeń i akcesoriów, które ułatwiają im wykonywanie codziennych obowiązków i pozwalają ograniczyć związany z tym wysiłek. Klienci z niepełnosprawnością ruchową w niektórych centrach handlowych mogą liczyć na możliwość bezpłatnego wypożyczenia wózka czy balkoniku. Dzięki takiemu rozwiązaniu dużo łatwiej radzą sobie one z samodzielnym odwiedzaniem sklepów i robieniem zakupów. Aby skorzystać ze sprzętu, wystarczy wcześniej go zarezerwować (np. wysyłając wiadomość e-mail, dzwoniąc do punktu informacyjnego czy osobiście). Szczegółowe informacje i regulamin znajdują się zazwyczaj na stronach internetowych centrów handlowych.

  • Specjalne miejsca parkingowe

Infrastruktura centrów handlowych jest zazwyczaj dopasowana do potrzeb klientów. Przykładem mogą być chociażby wielopoziomowe parkingi, dzięki którym każdy może znaleźć dla siebie miejsce i zrobić zakupy. W przypadku osób niepełnosprawnych, obok niskich progów podjazdowych czy wind przyschodowych, odpowiednie miejsca parkingowe mają szczególne znaczenie. Dobrze oznakowana przestrzeń ułatwia odnalezienie dedykowanego miejsca, a dogodna lokalizacja (np. blisko drzwi wejściowych) umożliwia szybkie dotarcie do miejsca docelowego. 

  • Toalety dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych

Standardem w większych galeriach handlowych są toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pomieszczenia tego typu powinny być przede wszystkim przestrzenne – dodatkowe miejsce jest szczególnie istotne w przypadku osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Aby wykonać niezbędne manewry, bardzo ważna jest szerokość drzwi, wysokość i wielkość urządzań sanitarnych (np. umywalek, dozowników ręczników) czy obecność specjalnych podpórek. Co więcej, łazienka powinna być widocznie oznakowana i zlokalizowana na niższych poziomach budynku.

  • Sygnały dźwiękowe i oznaczenia brajlowskie

Odpowiednie oznakowanie terenu odgrywa kluczową rolę m.in. w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchową. Nie inaczej jest w przypadku osób niewidomych lub słabo widzących. Ukłonem w stronę osób cierpiących z powodu dużej wady wzroku bądź jego utraty są oznaczenia brajlowskie umieszczane w najważniejszych punktach obiektu (toalety, szatnie, wyjścia ewakuacyjne), a także sygnały dźwiękowe, ułatwiające poruszanie się po galeriach i umożliwiające samodzielne rozpoznawanie przestrzeni.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here