Historia wielkich marek bywa zaskakująca. Niektóre z nich przebyły naprawdę długą drogę, by znaleźć się w miejscu, w którym są dziś. I to dosłownie! Tak właśnie było z marką Fila.
Fila powstała we Włoszech, u stóp pięknych i majestatycznych Alp. W latach 90. reprezentowała prawdziwie amerykański charakter. Obecnie jej siedziba znajduje się w Korei Południowej, a w projektach daje się odczuć zarówno tradycyjne wartości przeniesione ze Starego Kontynentu, jak i egzotyczny posmak orientu. I nowoczesną technologię! Chcesz wiedzieć, jak to się stało?
FILA zaczęła się od tenisa
Marka powstała w roku 1911, co czyni ją jedną z najstarszych sportowych marek odzieżowych na światowym rynku. Na początku firma braci Fila zajmowała się… bielizną! Nosiła też inną nazwę – Maglificio Biellese Fratelli Fila MABY. Pierwszą linię sportową Fila wypuściła tak naprawdę dopiero w roku 1973. Były to stroje do tenisa szyte z żebrowanej bawełny. Co ciekawe, po raz pierwszy w historii tego sportu proponowano uniformy w innych kolorach niż biel. Twarzą marki stał się Björn Borg – światowej klasy tenisista, pięciokrotny zwycięzca Wimbledonu. Ten romans można traktować jako punkt przełomu w rozwoju firmy.
FILA i gwiazdy
Ale Borg to nie jedyna gwiazda, z którą marka Fila nawiązała efektywną współpracę. Gdy w 1986 roku Reinhold Messner zdobywał Mount Everest bez dodatkowego tlenu, miał na sobie kombinezon ze znakiem „F”. W odświeżonych wersjach klasycznych projektów tenisowych zwyciężał na US Open i Australian Open Kim Clijsters. W strojach od Fili występowali także Alberto Tomb (narciarz alpejski), Tom Watson (golfista) i inni.
Ojciec sukcesu
Zasługę rozszerzenia działalności słusznie przypisuje się projektantowi, Enrico Fracheyowi. To on dał impuls do rozwoju firmy. Dzięki niemu zaczęto na przykład stosować elastyczny materiał, który miał współpracować z ciałem przy każdym ruchu. Frachey był bowiem nie tylko bardzo zaangażowany. On po prostu wiedział, co robi – jako osoba aktywna, uprawiająca między innymi wspinaczkę, na własnej skórze nie raz odczuwał, co oznacza brak wygodnej odzieży.
Kariera uliczna marki FILA
Szczególną rozpoznawalność marka zdobyła w latach 90. za sprawą kolaboracji z legendą amerykańskiego rapu, Tupakiem Shakurem. Obszerne bluzy, proste T-shirty i sportowe buty z oversize’owym F idealnie wpasowały się w klimat ostatniej dekady XX wieku. Projekty Fila stały się popularne na całym świecie. Dla liberalnego Zachodu szły z duchem czasu, prezentowały młodzieżowy luz i wygodę. W otrząsającej się jeszcze z komunizmu Polsce stanowiły jaskółkę kapitalizmu, kojarzyły się z wolnością i – upragnioną – dostępnością. Ten zwrot w polityce przyniósł marce sukces. Od lat 90. Fila nie tworzy wyłącznie dla sportowców. Znaczną część oferty stanowi odzież lifestyle’owa.
Czy rozpoznasz ubrania FILA?
Fila wróciła po kilku długich latach zapomnienia i znów bryluje w świecie mody. Grunt jest podatny – moda z lat 90. to obecnie jeden z wiodących trendów w modzie streetwearowej. Temperatura modowego świata bardzo sprzyja tej utożsamianej z młodzieżowym luzem, łączącym sportową funkcjonalność i streetwearowy charakter, marce! Jej stylistyka jest dość charakterystyczna i spójna, a to przede wszystkim dzięki prostocie i stonowanej kolorystyce – przejrzystej, konkretnej i odnajdującej się w różnych outfitach.
Color blocking
Świat idzie do przodu, ale kolorystyka w projektach marki Fila się nie zmienia. Biel, granat i czerwień to od lat wiodące barwy w jej produktach. Ich blokowe zestawienia są nie tylko szalenie modne, ale to właśnie one wprowadzają zaskakującą harmonię i precyzję w każdy ciuch tej marki. To pierwsze kryterium oldschoolowości, które Fila spełnia bez cienia sztuczności.
Logomania
Eksponowanie znaków towarowych na odzieży to dziś jeden z najbardziej popularnych trendów, odświeżonych po dwudziestu latach zapomnienia. Projektanci kochają się w logo i bawią się nim na różne sposoby. I o ile w latach 80. i 90. logomania była przejawem snobizmu, o tyle dziś jest przejawem modowej świadomości. Fila wykorzystuje to do maksimum – w jej stonowany design i minimalistyczne kroje geometryczne, proste „F” wpisuje się bez zarzutu. Dosłownie jakby logomanię wymyślono specjalnie dla tej marki!
Kroje
W projektach marki Fila próżno szukać dziwnych krojów, tak popularnych we współczesnej modzie. To, co proponuje brand, opiera się na zdrowym minimalizmie. Jeśli szukasz tradycyjnych sportowych fasonów, które sprawdzą się w każdym outficie, oraz niezastąpionej wygody i luzu, nieskrępowanego przez sztywne reguły – i jeszcze sztywniejsze, opinające formalne ciuchy – pokochasz stylizacyjne pomysły Fila.
Drugie życie marki FILA
Od 2006 roku marka jest w koreańskich rękach. Właściciel, Yoon-Soo-Yoon, nie próżnuje! Brand w aurze triumfu wrócił na rynek i z powodzeniem się na nim utrzymuje. Ważnym aspektem jego promocji są kolejne projekty realizowane wspólnie ze światowego formatu projektantami i domami mody – jak Gosha Rubchinskiy czy Fendi.
Historia marki Fila dowodzi, że za największymi sukcesami stoją prawdziwy zapał i pasja. Dzięki zaangażowaniu wielu osób Fila jest dziś jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek świata. Chcesz się przekonać, jak było w przypadku innych wielkich brandów? Czytaj o nich na blogu Fitanu!