Podróż dookoła świata – historia marki FILA

Historia wielkich marek bywa zaskakująca. Niektóre z nich przebyły naprawdę długą drogę, by znaleźć się w miejscu, w którym są dziś. I to dosłownie! Tak właśnie było z marką Fila.

Fila powstała we Włoszech, u stóp pięknych i majestatycznych Alp. W latach 90. reprezentowała prawdziwie amerykański charakter. Obecnie jej siedziba znajduje się w Korei Południowej, a w projektach daje się odczuć zarówno tradycyjne wartości przeniesione ze Starego Kontynentu, jak i egzotyczny posmak orientu. I nowoczesną technologię! Chcesz wiedzieć, jak to się stało?

FILA zaczęła się od tenisa

Marka powstała w roku 1911, co czyni ją jedną z najstarszych sportowych marek odzieżowych na światowym rynku. Na początku firma braci Fila zajmowała się… bielizną! Nosiła też inną nazwę – Maglificio Biellese Fratelli Fila MABY. Pierwszą linię sportową Fila wypuściła tak naprawdę dopiero w roku 1973. Były to stroje do tenisa szyte z żebrowanej bawełny. Co ciekawe, po raz pierwszy w historii tego sportu proponowano uniformy w innych kolorach niż biel. Twarzą marki stał się Björn Borg – światowej klasy tenisista, pięciokrotny zwycięzca Wimbledonu. Ten romans można traktować jako punkt przełomu w rozwoju firmy.

outfit sportowy Fila

FILA i gwiazdy

Ale Borg to nie jedyna gwiazda, z którą marka Fila nawiązała efektywną współpracę. Gdy w 1986 roku Reinhold Messner zdobywał Mount Everest bez dodatkowego tlenu, miał na sobie kombinezon ze znakiem „F”. W odświeżonych wersjach klasycznych projektów tenisowych zwyciężał na US Open i Australian Open Kim Clijsters. W strojach od Fili występowali także Alberto Tomb (narciarz alpejski), Tom Watson (golfista) i inni.

Ojciec sukcesu

Zasługę rozszerzenia działalności słusznie przypisuje się projektantowi, Enrico Fracheyowi. To on dał impuls do rozwoju firmy. Dzięki niemu zaczęto na przykład stosować elastyczny materiał, który miał współpracować z ciałem przy każdym ruchu. Frachey był bowiem nie tylko bardzo zaangażowany. On po prostu wiedział, co robi – jako osoba aktywna, uprawiająca między innymi wspinaczkę, na własnej skórze nie raz odczuwał, co oznacza brak wygodnej odzieży.

Kariera uliczna marki FILA

Szczególną rozpoznawalność marka zdobyła w latach 90. za sprawą kolaboracji z legendą amerykańskiego rapu, Tupakiem Shakurem. Obszerne bluzy, proste T-shirty i sportowe buty z oversize’owym F idealnie wpasowały się w klimat ostatniej dekady XX wieku. Projekty Fila stały się popularne na całym świecie. Dla liberalnego Zachodu szły z duchem czasu, prezentowały młodzieżowy luz i wygodę. W otrząsającej się jeszcze z komunizmu Polsce stanowiły jaskółkę kapitalizmu, kojarzyły się z wolnością i – upragnioną – dostępnością. Ten zwrot w polityce przyniósł marce sukces. Od lat 90. Fila nie tworzy wyłącznie dla sportowców. Znaczną część oferty stanowi odzież lifestyle’owa.

fila luz

Czy rozpoznasz ubrania FILA?

Fila wróciła po kilku długich latach zapomnienia i znów bryluje w świecie mody. Grunt jest podatny – moda z lat 90. to obecnie jeden z wiodących trendów w modzie streetwearowej. Temperatura modowego świata bardzo sprzyja tej utożsamianej z młodzieżowym luzem, łączącym sportową funkcjonalność i streetwearowy charakter, marce! Jej stylistyka jest dość charakterystyczna i spójna, a to przede wszystkim dzięki prostocie i stonowanej kolorystyce – przejrzystej, konkretnej i odnajdującej się w różnych outfitach.

Color blocking

Świat idzie do przodu, ale kolorystyka w projektach marki Fila się nie zmienia. Biel, granat i czerwień to od lat wiodące barwy w jej produktach. Ich blokowe zestawienia są nie tylko szalenie modne, ale to właśnie one wprowadzają zaskakującą harmonię i precyzję w każdy ciuch tej marki. To pierwsze kryterium oldschoolowości, które Fila spełnia bez cienia sztuczności.

Logomania

Eksponowanie znaków towarowych na odzieży to dziś jeden z najbardziej popularnych trendów, odświeżonych po dwudziestu latach zapomnienia. Projektanci kochają się w logo i bawią się nim na różne sposoby. I o ile w latach 80. i 90. logomania była przejawem snobizmu, o tyle dziś jest przejawem modowej świadomości. Fila wykorzystuje to do maksimum – w jej stonowany design i minimalistyczne kroje geometryczne, proste „F” wpisuje się bez zarzutu. Dosłownie jakby logomanię wymyślono specjalnie dla tej marki!

Kroje

W projektach marki Fila próżno szukać dziwnych krojów, tak popularnych we współczesnej modzie. To, co proponuje brand, opiera się na zdrowym minimalizmie. Jeśli szukasz tradycyjnych sportowych fasonów, które sprawdzą się w każdym outficie, oraz niezastąpionej wygody i luzu, nieskrępowanego przez sztywne reguły – i jeszcze sztywniejsze, opinające formalne ciuchy – pokochasz stylizacyjne pomysły Fila.

buty fila

Drugie życie marki FILA

Od 2006 roku marka jest w koreańskich rękach. Właściciel, Yoon-Soo-Yoon, nie próżnuje! Brand w aurze triumfu wrócił na rynek i z powodzeniem się na nim utrzymuje. Ważnym aspektem jego promocji są kolejne projekty realizowane wspólnie ze światowego formatu projektantami i domami mody – jak Gosha Rubchinskiy czy Fendi.

Historia marki Fila dowodzi, że za największymi sukcesami stoją prawdziwy zapał i pasja. Dzięki zaangażowaniu wielu osób Fila jest dziś jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek świata. Chcesz się przekonać, jak było w przypadku innych wielkich brandów? Czytaj o nich na blogu Fitanu!

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here