Jak widzi noworodek?

Narodziny dziecka są najszczęśliwszym momentem w życiu rodzica i na pewno chcielibyśmy być pierwszymi obiektami jakie zobaczy nasze dziecko zaraz po przyjściu na świat. Jednak rzeczywistość jest trochę inna, tak samo jak sposób w jaki widzi noworodek.

Jak widzi noworodek?

Jak widzi noworodek?Noworodek z chwilą urodzenia ma w pełni rozwinięty narząd optyczny jakim są parzyste oczy i nerwy wzrokowe. Budowa gałki ocznej noworodka jest anatomicznie w pełni wykształcona do odbierania bodźców świetlnych. Pomimo tego faktu ich zmysł wzroku po urodzeniu różni się od tego jaki wykształcą po ukończeniu 1. roku życia. Różnica ta wynika z analizy obrazu jaki rejestruje oko, mózg dopiero oswaja się z nowymi bodźcami audiowizualnymi i nie ma tu na razie mowy o żadnym wyciąganiu wniosków z odbieranego obrazu. Zatem jak widzi noworodek?

Pierwsze obrazy jakie widzi noworodek są bardzo niewyraźne i porównywalne do tego co my dorośli nazywamy „obrazem przez mgłę”. Dziecko przed osiągnięciem pierwszego miesiąca ma trudności nawet z odróżnianiem barw i kontrastu. Dlatego najlepiej odróżnia od siebie kolory leżące po przeciwnej stronie palety barw np. biały i czarny. Nie ma za to problemu w odróżnieniu natężenia światła i bez trudu odwraca główkę w kierunku jego źródła. Rodzicom dziecka zaleca się zawieszenie w pokoju plansz edukacyjnych o mocnym kontraście kolorów i zróżnicowanych wzorach.

Po ukończeniu pierwszego miesiąca życia obraz znacząco się wyostrza

Zwłaszcza na obrzeżach pola widzenia, a najlepszy obraz tworzy się w odległości 20 centymetrów od obserwowanego obiektu. Ta odległość wynika bezpośrednio z biologicznego aspektu, ponieważ jest to średnia odległość twarzy dziecka od twarzy matki w trakcie karmienia piersią. W dalszym ciągu jednak obraca całą główką, aby podążać za poruszającym się obiektem, zamiast wykonać ruch gałkami ocznymi.

Po ukończeniu trzeciego miesiąca coraz bardziej interesuje się obiektami w ruchu co zmusza go do pracy nad koordynacją ruchową oczów oraz wykazuje tendencję do odróżniania barw i bardziej skomplikowanych figur. Dlatego bacznie obserwuje mimikę naszej twarzy, gdy wypowiadamy słowa i potrafi odwzajemnić nasz uśmiech. Jeśli oczywiście znajdujemy się w jego wąskim polu widzenia. W tym okresie zaleca się urozmaicić pokój dziecka o zabawki w jaskrawych różnokolorowych barwach.

Do pierwszego półrocza niemowlę namiętnie obserwuje swoje dłonie, smoczek, buteleczkę oraz wszystkie przedmioty, które ma w zasięgu swojego wzroku. Z każdym tygodniem widzi więcej szczegółów i traci efekt „rozmycia”, który towarzyszył mu od narodzin.

Najwięcej zmian we wzroku nastąpi w drugim półroczu

Najwięcej zmian we wzroku nastąpi w drugim półroczuWtedy właśnie zacznie obserwować przemieszczające się coraz dalej obiekty i interesować się tym zjawiskiem – czego dowodem może być ciskanie zabawek przed siebie i śledzenie gdzie skończy się ich krótki lot w przestworzach. Powiększające się pole widzenia będzie uatrakcyjniać przedmioty znajdujące się w oddali, do których coraz chętniej będzie pełzać zaczynając swoje dziecięce wędrówki w poszukiwaniu nowych, wcześniej nieznanych barw i kształtów. Jest to czas kiedy warto zainwestować w zabawki edukacyjne które będą wydawać różne sygnały świetlne, zmieniając przy tym kolor światła, albo swój kształt po przekręceniu odpowiedniego ruchomego elementu zabawki.

Zbliżając się do osiągnięcia pierwszego roku życia, dziecko odróżnia twarze poszczególnych członków rodziny i bez trudu odczytuje emocje malujące się na naszej buzi. Nie używa już całej głowy, aby podążać za poruszającym się obiektem. Posługuje się skoordynowanymi ruchami gałek ocznych. A jego pole widzenia jest bliskie polu widzenia osoby dorosłej. Dlatego dziecko często śledzi z uwagą obiekty, które oddalają się od niego np. nas gdy wychodzimy z jego pokoju lub mijających nas przechodniów na spacerze. Wyostrzony wzrok dostarcza informacji również o fakturze obiektu. Czy jest miękki i futrzasty czy może twardy i szorstki. Spektrum barw rozszerza się o wszystkie odcienie wpadające w pastelowe, jak i te najbardziej jaskrawe kolory.

Kolejny etap po ukończeniu pierwszego roku życia

Ukończenie pierwszego roku życia wiąże się z ukończeniem pierwszego wstępnego procesu dostrajania i korekcji odbieranych bodźców przez oczy noworodka. Zaczynając na wzroku porównywalnie trzydzieści razy gorszym od wzroku osoby dorosłej, kończąc na wysoko rozwiniętym zmyśle odbierania wrażeń wizualnych związanych z kolorem, kształtem, fakturą i odległością obiektu.

W trakcie rozwoju wzroku noworodka nie powinniśmy zapominać o stałej stymulacji tego zmysłu u naszego dziecka. Możemy ją zapewnić poprzez comiesięczną zmianę najbliższego otoczenia dodając nowe kolorowe obiekty, które będą wcześniej nieznane lub intrygujące. Mogą to być na przykład książeczki dla dzieci z błyszczącymi lub lustrzanymi elementami, nowa zabawka, dmuchany balonik nad łóżeczkiem, czy też interaktywna karuzela. Warto również pamiętać o doborze koloru ścian do pokoju dziecka. Powinny to być ciepłe odcienie  kremowego, żółtego i pomarańczowego. Są to barwy najbardziej zbliżone do odcienia ludzkiej skóry.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here